Ładowanie

„Być (nie)zwykłym wychowawcą”

Książka ta oferuje sobą zestaw kilkudziesięciu scenariuszy lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. Scenariuszy, które w prosty, przejrzysty i czytelny sposób przedstawiają przebieg danych zajęć lekcyjnych, które będą dla ucznia ciekawe, zaangażują go w działanie, jak i przede wszystkim pomogą odnieść się mu do ważnych i nierzadko trudnych tematów, m.in. na czele z tolerancją, obecnością używek i dopalaczy w życiu młodych ludzi, pierwszymi zauroczeniami, czy też choćby odkrywania własnej wartości... Ponadto nie zabrakło tu także intrygującego wprowadzenia, które nawiązuje do samej funkcji szkolnego wychowawcy, a tym samym umiejętności zdobywania uwagi i szacunki w oczach uczniów, motywacji do działania, czy też choćby ukazania tego, co jest najważniejsze w relacji wychowawcy z uczniem... Niniejsza pozycja stanowi sobą wspaniały poradnik dla każdego nauczyciela, któremu przypadło wychowawstwo klasy w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Wspaniały z uwagi na bogactwo merytorycznej wiedzy, zawodowych doświadczeń autorki oraz niekonwencjonalnych pomysłów i rozwiązań, które bardzo łatwo można przełożyć na szkolną codzienność. Z tą książką praca ta będzie nie tylko łatwiejszą, ale też i ze wszech ciekawszą oraz przyjemniejszą, co z pewnością przełoży się również na odbiór lekcji wychowawczej przez uczniów. To również znakomite wydanie tej książki, które nie przybiera szat akademickiego podręcznika, ale bardzo nowoczesnej, wypełnionej szeregiem ciekawych grafik i napisanej ciepłym językiem relacji doświadczonego nauczyciela, który pragnie podzielić się ów wiedzą ze swymi kolegami po fachu. Odbiorcy tej książki odnajdą tu szczegółowe plany zajęć, które krok po kroku, podparte licznymi zdjęciami, grafikami i rysunkami, a do tego przedstawione w naprawdę niezwykle klarowny sposób, pozwalają zaplanować, jak i następnie przeprowadzić ciekawą lekcją wychowawczą. Lekcję ważną, nawiązującą do wyzwań współczesnego świata, a tym samym nadążającą za jego zmianami, jak i też mogącą przynieść wymierną korzyć dla każdego dziecka. I w tym też wydaje się tkwić największa siła i wartość tej książki, a mianowicie zamiana teorii w czystą praktykę, która powinna wypełniać ten ważny czas spotkań uczniów z ich wychowawcą. Nie było by to możliwe bez tak dużego rozpiętości tematycznej ów planów, które poruszają sobą wszystko to, co wydaje się być w tym kontekście najważniejsze. Warto nawiązać tu także raz jeszcze do efektownego wydania tego poradnika, który charakteryzuje się m.in. ciekawą i klimatyczną okładką, doskonałej jakości papierem, dużym drukiem, czy też przejrzystym układem treści. To również bogactwo dodatków w postaci zdjęć, grafik, rysunków, wykresów itd., które to nie tylko dopełniają sobą treści, ale też czynią ją o wiele bardziej przyswajalną. Dzięki temu też lektura tej pozycji jest nie tylko cenną, ale i ze wszech miar przyjemną dla oka. Reasumując - książka Anny Konarzewskiej pt. Być (nie)zwykłym wychowawcą, to doskonałe, ważne, potrzebne i przede wszystkim autentyczne wsparcie dla każdego szkolnego wychowawcy. Ciekawe tematy, intrygujące pomysły na owe lekcje, przyjemny i przystępny język oraz piękne wydanie książki - oto tylko kilka z przesłanek za tym, by sięgnąć po tę pozycję i czerpać z niej wszystko to, co ona ma nam sobą do zaoferowania. Co ważne, książka ta może okazać się przydatną pozycją również i dla każdego z rodziców nastoletnich dzieci.

Link do recenzji: TU

Nie jest łatwo być nauczycielem z autorytetem i także uczyć/rozmawiać z dziećmi o sprawach ważnych. Nie jest łatwo również rozmawiać z rodzicem dziecka, którego jest się wychowawcą! O tych wszystkich problemach autorka książki Być (nie)zwykłym wychowawcą stara się w punktach opowiedzieć i nakierować na odpowiednią drogę edukacyjną chętnych, którzy chcą skorzystać z jej pomysłów. Główna część książki Być (nie)zwykłym wychowawcą to właśnie pomysły na scenariusze zajęć. Są to lekcje oparte na typowych tematach, które poruszane są w szkołach podstawowych ale i ponadpodstawowych. Warto podejmować różne tematy z młodzieżą i starać się rozróżniać ich wagę. Nie ma potrzeby trzymać się ściśle tylko własnych pomysłów ale należałoby zdaniem autorki wsłuchać się w potrzeby młodych . Anna Konarzewska dzięki swojemu 15 letniemu stażowi pracy, potrafi w sposób ciekawy opowiedzieć o propozycjach tematów, dlatego też zdecydowanie scenariusze mogą zostać wykorzystane w sposób bardzo owocny. Autorka książki Być (nie)zwykłym wychowawcą. Scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych dzieli swoją publikację na kilka rozdziałów. W nich stara się kolejno przedstawić swoje poglądy na bycie tytułowym (nie)zwykłym nauczycielem, a następnie przechodzi do propozycji lekcji wychowawczych. Pierwsze kilka propozycji odnosi się do prób integrowania grupy i tutaj autorka prezentuje trzy scenariusze lekcji wychowawczych, które zapewne z niezwykłą łatwością przemawiają do młodzieży. Następnie w sposób bardzo profesjonalny przedstawia piętnaście scenariuszy zajęć, które mają kształcić „kompetencje miękkie”. Tutaj Anna Konarzewska proponuje np. tematy lekcji takie jak: „Jak zachować indywidualizm w grupie?”, „Lubię siebie, lubię ciebie… Czyli o akceptacji i poczuciu własnej wartości”, czy „Jak okazywać życzliwość w relacjach międzyludzkich” . Pozostałe tematy w podobnym tonie autorka stara się dopasować do potrzeb młodzieży, którą rzeczywiście stara się uświadomić w wielu ważnych punktach. Robi to jednak z wyczuciem i głębokim zaangażowaniem. Niektóry tematy z przedstawionych przez nią w książce, można wykorzystać nie tylko na lekcjach wychowawczych, ale również na zajęciach z Etyki. Kolejny rozdział traktuje o „Problemach współczesnego świata” i tutaj również niezwykle ciekawe propozycje zostają przez Annę Konarzewską w ciekawy sposób przedstawione a lekcje ciekawie nazwane. Tutaj spotkamy tematy takie jak np. „Dopalacze są wśród nas! Stop dopalaczom!”, „Wokół nietolerancji i stereotypów” czy „Depresja – cichy wróg nastolatków”. Wszystkie tematy są niezwykle ważne, dlatego też myślę, iż ich dobór jest rzeczywiście idealnie dopasowany do wieku i potrzeb młodzieży starszej. Autorka nie tylko namawia do zaangażowania nauczyciela w poprowadzenie lekcji wychowawczej – korzysta np. z gier, filmów, dostępnej literatury - ale przede wszystkich zmusza do refleksji zarówno młodych jak i samych wychowawców. Z pewnością publikacja autorstwa Anny Konarzewskiej powinna znaleźć się na półce każdego początkującego wychowawcy/nauczyciela, ale także na półce KAŻDEGO nauczyciela, ponieważ inspirować można się zawsze bez względu na wiek i staż pracy i każdym pomysłem!!! Bardzo polecam!!!

Link do recenzji: TU

Ta strona używa plików cookies.
Dowiedz się więcej o polityce plików cookies klikając tutaj